Wednesday, March 21, 2007

Fyra sorters läsare

Jag har börjat dela in läsarna i olika huvudgrupper. Detta har gynnat oss en del.

Återvändande läsare

Den första gruppen är de återvändande läsarna vilka i ganska hög utsträckning använder RSS. Dessa tenderar att surfa in mer på vissa typer av nyheter.

Genom att välja rätt nyhet kan man med andra ord öka antalet besökare tillfälligt en dag.

Läsare från sökmotorer

Dessa har naturligtvis potential att bli återvändande men många, liksom jag, läser på internet ämnesspecifikt med sökmotorer. Utan att besöka några särskilda sidor regelbundet.

För att nå dessa är det viktigt att ligga högt upp på sökord som många söker på.

Läsare som länkar

Denna grupp av läsare är sådana som länkar. Material som de länkar behöver inte alls vara särskilt populärt hos de två första grupperna av läsare. I många fall är det väldigt tråkigt material av referenstyp.

Mitt lilla projekt med stegräknare för hundar har fungerat bra med alla grupper. Däremot har vi annat material som egentligen bara är populärt med gruppen som länkar. Ett exempel är vår sida om zink. Denna ger i princip inga läsare från sökmotorerna och jag har svårt att tro att RSS-läsarna är så himla intresserade av den även om jag vet mer om det i morgon.

Däremot har den fått naturliga inlänkar förvånandsvärt ofta. Häromdagen fick den en blogglänk som gav oss 30 läsare (!). Därför gjorde vi en uppdateringen av artikeln trots att den inte kommer ge alls särskilt mycket från RSS eller är ett nyckelord som är intressant med Google.

Även om det står zink i ankartexten och zink inte är något nyckelord som är värd något måste det ju vara bra att få länkarna ändå resonerar jag.

Leverantörer

Den sista gruppen är givetvis leverantörer. Vårt material om stegräknare gav oss t.ex. nu möjlighet att testa en stegräknare.

Det ger oss möjlighet att bygga ut vårt material om stegräknare och ge ökat mervärde för läsaren.

Så detta var de fyra grupper av läsare som jag tror att man behöver följa separat.

No comments: