Tuesday, March 6, 2007

Får sluta länka till Vigillar :

Mest använder jag ju bloggen för att anteckna små fallstudier som jag vill ha kvar: GI, te, yogamatta m.m. Att länka till de sociala nätverkstjänsterna när jag lagt in något där får jag dock ta och sluta med
Vigillar för nystartade sajter
Vigillar är riktigt rankningsstark. Det är faktiskt en bra sak. Nystartade sajter kan lägga in länkar till artiklar och om de får många röster på sig så att de når första sidan eller om någon tipsar om tipset genom att länka det så åker Vigillar upp i sökresultaten.
Detta är mycket mer vettigt än att bloggtaggsidorna visas eftersom ingen bryr sig om att avstå från att tagga något, och därigenom länka till det, bara därför att det finns oseriösa bloggpostningar där.
Därför är Vigillar stark
Varför är då just Vigillar så rankningsstark? En anledning är troligen att jag tipsade han som gjort sajten om en engelsk katalog som är mycket kraftfull och som bara är för sajter byggda på Drupal: www.drupalsites.net. Mycket stark katalog.
En annan orsak är att alla nya tipssidor marknadsförs från en annan sajt som han har. När jag sedan länkar till tipssidan från bloggen åker tipssidan upp i Googles sökresultat.
Intressant nog är det (vanligen) hela tillfälligt. Vilket jag är mycket säker beror på att Google tar hänsyn till hur snabbt en sajt växer och åldrar resultaten därefter.
Av samma anledning kommer utlänkar från sajter som Vigillar, Flickr m.m. ha ingen eller mycket liten effekt. En tredje orsak är naturligtvis att både blogglänken härifrån och länken från hans andra sajt vid sidan om Vigillar åldras, d.v.s. åker bakåt.
Den större effekten just för Vigillar kan faktiskt ha att göra med att Vigillar används mindre och åldrings- eller inflationsfaktorn blir lägre jämfört med övriga.
Vigillar nummer ett på Rosa yogamatta
Notera emellertid resultaten för “rosa yogamatta”. Det där är så långt ifrån dåligt som det kan bli. Mycket imponerande.
Men nu tänker jag inte sluta länka till Vigillar och övriga. Jag tycker alla (undantaget Hypa) är bra tjänster. Det jag inte gillar med Hypa är att det är något av den minsta gemensamma nämnaren av övriga. Finns inget speciellt med den.
Vigillar förtjänar länkarna och trafiken som även lär vara liten för “rosa yogamatta”.

No comments: