Sunday, March 4, 2007

Fler besökare utan sökmotorer

Vi arbetar intensivt med att lansera en ny tjänst till Nyfiken vital där läsarna ska kunna vinna fina priser. Priserna doneras av olika företag.
Tillskillnad från hur många andra webbsajter gjort liknande saker så är detta kostnadsfritt för sponsrande företag. De får gratis marknadsföring och får fler läsare och mer Adsense-pengar.
Kvalitetskontrollerade varor
Det är inte vilka företag som helst som kan ställa upp med att sponsra varor. Utan det är bara företag som vi har testat någon vara för och skrivit om och som visat sig vara bra.
Vi vill helt enkelt inte göra reklam för dåliga varor. Givetvis förlorar vi pengar på detta kortsiktigt men vi tror att det lönar sig i längden.
Lansering av tävlingssidan
Att anpassa webbplatsen för sökmotorerna måste man alltid arbeta med om man ska lyckas med något men här tänker vi bredare. Vi ska testa andra marknadsföringsmetoder.
Ett problem för oss är att vi inte har någon budget för marknadsföring. Faktiskt har Nyfiken vital från starten inte haft någon utgift vid sidan om hosting ($12 US per månad) och vi tänker inte börja spendera pengar nu heller.
Metoder för gratis marknadsföring
Eftersom jag inte är någon expert på det här området även om jag nog numera kan säga att jag är det när det kommer till sökmotoroptimering med tanke på hur många fina sökord som vi rankar på.
Därför startade jag en tråd på Jim Westergrens forum om marknadsföring på nätet. Vill man seriöst lära sig marknadsföring på nätet är detta det bästa forumet som finns i alla fall på svenska. Vad jag lärt mig där går att sätta en prislapp på. Kostnaden får att köpa ranking på det antal sökord som vi rankar räknade jag ut ligger något under 200 000 kr per år. Stort tack till dig Jim för att ha gjort det här forumet.
Men jag ser gärna att fler som arbetar seriöst med sökmotoroptimering utan att sälja det som tjänst blir medlemmar. Det dyker ibland upp en del konstiga åsikter från just SEO-konsulterna och jag känner att åsikterna behöver blandas upp med fler sunda åsikter.
Massor av marknadsföringstips
Det blev en hel del marknadsföringstip på starten av tråden som jag hade tänkt på själv. Men här ser man styrkan med ett forum och det har tillkommit ännu fler tips från andra medlemmar och vi börjar närma oss trettio tips.
Jag rekommenderar er därför att er en titt på tråden:
Metoder för trafik vid sidan om sökmotorer

No comments: